Jdi na obsah Jdi na menu
 

120 let automobilky Fiat

1899–2019 – 120 let automobilky Fiat

 

Mgr. Bc. Jiřina Polášková, Mgr. Jaromír Polášek

 

„Fabrica Italiana Automobili Torino – FIAT“ byla založena 11. července 1899 v italském Turíně. Zakládací listinu podepsal mj. Cavaliere Giovanni Agnelli, pozdější senátor. První závod na Corso Dante na břehu řeky Pádu a na okraji parku Valentino měl na rozdíl od provozoven většiny prvních evropských automobilek k dispozici moderní tovární haly o celkové ploše 10 000 m2. V automobilce Fiat se pracovalo od prvopočátku podle systému moderní průmyslové výroby, jaký existoval již na konci 19. století. Zpočátku měla továrna 50 zaměstnanců. Motor prvního Fiatu Vettura 31/2 HP byl plochý dvouválec s objemem válců 679 cm3, který při 800 ot.min-1 dával výkon 3,4 kW.

V roce 1901 automobilka Fiat vyrobila 73 automobilů různého provedení, v roce 1903 výroba stoupla na 135 automobilů. Fiat 12 HP byl v roce 1903 poprvé označen na štítku s výrobním číslem zkratkou FIAT s charakteristickými písmeny, jaké mají i dnešní Fiaty. Model Fiat Brevetti byl v roce 1908 poprvé označen modrým štítkem se zlatými písmeny FIAT.

Po první světové válce došlo k zavádění hromadné výroby – zavedlo se svařování rámů a karosérií a došlo k významné unifikaci součástí vozů, např. omezení počtu profilů trubek a sjednocení typu ložisek.

V letech 1927-1929 při výrobě karosérií automobilů Fiat přestalo být používáno dřevo jako hlavní nosný materiál – svařované karosérie se začaly zhotovovat hromadným způsobem za použití svářecích strojů. V roce 1932 vyrobil Fiat celkem 22 122 automobilů, převážně typu Balilla, z nichž bylo 30% vyvezeno do zahraničí. V roce 1933 vyrobil Fiat 32 195 automobilů a v roce 1934 stoupla výroba na 34 561 vozidel. V roce 1938 byly dány základy pro moderní velkosériovou výrobu v automobilce Fiat. Byla zahájena výstavba nejmodernějšího a největšího závodu v Evropě – Mirafiori, který byl uveden do provozu v květnu 1939.

Po ukončení 2. světové války se v březnu 1946 předsedou správní rady Fiatu stal profesor Vittorio Valletta. Zpočátku byla dána přednost výrobě nákladních automobilů, důležitějších pro obnovu válkou zničeného hospodářství, ale záhy začala produkce osobních Fiatů 500 Topolino, 1100 E, 1500 E a 1400. V polovině 50. let minulého století byl Fiat druhou největší automobilkou v Evropě po BMC, před VW a Fordem. Zatímco BMC exportovalo přes 42% vyrobených aut a Rootes 44%, Fiat vyvážel pouze 30% produkce. Výhradním vlastníkem Fiatu byl italský stát. V roce 1953 Fiat zaměstnával 71 000 lidí a měl obrat 57 miliard lir. Dodával osobní a nákladní automobily, autobusy, stavební a zemědělské stroje, traktory, lokomotivy a vagóny, vojenská a civilní letadla, lodní motory, zbraně, nářadí pro kutily i stroje do továren, angažoval se i v zahraničním obchodu. V roce 1955 Fiat dokázal vyrobit 75 000 t litiny a hliníkových slitin, 442 000 t oceli a dalších ocelářských surovin. Hlavním akcionářem Fiatu přitom zůstávala rodina Agnelli. Celých 85% obratu 422 miliónů dolarů pocházelo z výroby osobních automobilů.

V současné době FIAT Group – FIAT S.p.A. (Via Nizza 250, 101 26 Torino, Italia) vyrábí osobní i nákladní automobily, zemědělské a stavební stroje nebo zařízení do továren. Působí také na mediálním a finančním trhu. V minulosti Fiat vyráběl také lodní motory, letadla a vlaky (Pendolino). Vlastní 633 dceřiných společností. V oblasti automobilového průmyslu vlastní skupiny: FIAT, FIAT Profesional, FIAT Powertain, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram Truck, Mopar®, Ferrari, Maserati, Magneti Mareli, Comau, Teksid. Samostatná je skupina dceřiných společností FIAT Industrial, S.p.A. (Via Nizza 250, 101 26 Torino, Italia), která např. vyrábí zemědělskou techniku CNH, stavební techniku, obráběcí stroje, nákladní automobily a autobusy Iveco.

FIAT, S.p.A. (FIAT Società per Azioni) – Fabbrica Italiana di Automobili, Torino. Fiat je největší výrobce v Itálii a 9. největší výrobce automobilů v celosvětovém měřítku. Kromě FIAT Group Automobiles S.p.A. automobilové společnosti FIAT Group patří Ferrari S.p.A. a Maserati S.p.A. Společnosti FIAT Group Automobiles S.p.A. patří: Abarth & Co S.p.A., Alfa Romeo Automobiles S.p.A., FIAT Automobiles S.p.A., FIAT Professional S.p.A. a Lancia Automobiles S.p.A. Ferrari S.p.A. je z 85% vlastněno FIAT Group.

Abarth & Co – v roce 1949 v Turíně založil Rakušan Carlo Abarth (1908-1979). Výrobní část byla v roce 1971 prodána Fiatu a závodní oddělení Enzovi Osselovi. V roce 2007 FIAT  Automobiles S.p.A. oživil značku Abarth modelem Grande Punto Abarth a Grande Punto Abarth S 2000. Tato značka má zůstat oddělenou samostatnou divizí hlavní značky Fiat a její další vývoj má jít svou vlastní cestou.

Alfa Romeo – A.L.F.A., Annonima Lombarda Fabbrica Automobili. Založena 1910, od r. 1933 státní, od r. 1986 součást Fiatu.

Ferrari FIAT, S.p.A. V roce 1929 založil v Modeně závodník Enzo Ferrari společnost Scuderia Ferrari, v roce 1943 přemístil firmu do Maranella. 85% společnosti vlastní Fiat Group, 10% Enzův syn Pierro Ferrari.

Lancia – Lancia & C. Fabrica Automobili, Torino. V roce 1906 založili Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin. Od roku 1969 je součástí koncernu FIAT.

Autobianchi – v roce 1885 založil Edoardo Bianchi, v letech 1955-1982 výroba osobních automobilů. V roce 1975 automobilka přešla pod kontrolu Lancie.

Maserati – Maserati Excellence Through Passion. V roce 1914 založili v Bologni bratři Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore, Ernesto a Mario Maserati, později přesídlila do Modeny. Od roku 2005 firmu znovu vlastní FIAT.

Připravovaná fúze s automobilkou Renault (2019) se nakonec neuskuteční.

 

Úspěšné modely automobilky Fiat, vyrobený počet včetně licenční výroby:

 

Fiat Tipo 1, 2, 3, 4 (1910-1922) – vyrobeno 28 726 ks; Fiat 501, 501, 501 SS (1919-1926) – 14 000 ks; Fiat 520 (1927-1930); Fiat 521 – Super Fiat (1921-1929); Fiat 503 (1926-1927) – 42 000 ks; Fiat 509 (1924-1929) – 90 000 ks; Fiat 508 Balilla (1932-1937) – 113 000 ks; Fiat 514 (1929-1932) – 36 970 ks; Fiat 518 Ardita (1933-1938) – 8 794 ks; Fiat Topolino (1939-1955) – 601 810 ks; Fiat Nuova Balilla 1100 A, B, E, 103, TV, Gran Lucce, D – Premier Padmini, R, T (1937-1969-2000) – cca 3 000 000 ks; Fiat 1500 (1935-1950); Fiat 1200 (1957-1961) – 400 000 ks;  Fiat 1300/1500 (1961-1969); Fiat 1400 (1950-1958) – 77 000 ks; Fiat 1800/2100/1500l (1959-1968) – 350 000 ks; Fiat 2300 (1961-1969); Fiat Campagnola, progetto 1101, 1102, 1102C, 1107 a 1107D (1951-1973) – 39 076 ks; Fiat Nuova Campagnola, progetto 1107 (1973-1987); Fiat 850 (1964-1971-1989) – 2 203 380 ks (z toho 1 800 000 ks Berlina, 350 000 ks Coupé, 124 000 ks Spider); Fiat 125 (1967-1972) – 603 877 ks; Fiat 125p (1967-1991) – 1 445 699 ks; Fiat 127 (1971-1983, 1987, Zastava 2008) – Itálie 3 779 886 ks, celkem včetně licenční výroby 5 214 589 ks; Fiat 128 Berlina, Rally, Familiare, Coupé, 3P  (1969-1978, Zastava 2008) – celkem 3 000 000 ks; Fiat 130 (1969-1977) – 15 093 ks Berlina, 4 491 ks Coupé; Fiat 131 (1974-1981) – Itálie 1 513 800 ks, Španělsko 356 670 ks, Turecko 1 257 651 ks, další země neznámý počet; Fiat 132 (1972-1982) – 761 672 ks; Fiat Argenta (1981-1985); Fiat 133 (1974-1981); Fiat Ritmo (1978-1988) – 2 044 393 ks; Fiat Regata (1983-1990) – cca 900 000 ks; Fiat Tipo (1988-1995) – 1 905 276 ks; Fiat Tempra (1990-1996-1999) – Itálie a Turecko 129 590 ks, Brazílie 204 795 ks, celkem cca 1 000 000 ks; Fiat Bravo/Brava (1995-2001) – Itálie 1 235 496 ks; Fiat Marea (Itálie 1995-2002, Brazílie a Turecko 1998-2007) – cca 1 000 000 ks; Fiat Stilo (2001-2008, Brazílie 2003-2010) – 623 574 ks bez Brazílie; Fiat Croma (1985-1996) – 438 000 ks; Fiat Dino (1966-1972) – 7 577 ks; Fiat X1/9 (1972-1982) – 154 500 ks; Bertone X1/9 (1982-1989) – 19 500 ks; Fiat Coupé (1993-2000) – 72 762 ks; Fiat Barchetta (1995-2002, 2003, 2004-2005) – 57 791 ks; Fiat Punto I., Prima serie 176 (1993-1999); Fiat Punto II., Seconda serie 188 (1999-2005); Fiat Punto III., Terza serie 1999 (2005-2009); Fiat Punto Evo (2009- ); Fiat Grande Punto, 199 (2005-2012); Fiat Grande Punto Abarth, 199 (2007-2010), Fiat Punto S 2000, 199 (2006- ), Fiat Linea, 323 (2006- ); Fiat Punto Evo Abarth, 199 (2010- ); Fiat Punto 2012, 199 (2012- ); Fiat Punto Rally; Fiat Palio I.-V., progetto 178 (1996- ); Fiat Multipla II., progetto 186 (1998-2003) – 122 129 ks; Fiat Multipla II.,Seconda serie (2003-2010) – 328 862 ks v Evropě, další výroba probíhala mimo Evropu (2008-2013 Čína). Novější modely neuvádíme – viz oficiální stránky automobilky Fiat: http://www.fiat.com

 

K nejúspěšnějším vyráběným vozům zn. Fiat patřily zejména ty malé a nejmenší:

 

Fiat 600, 600D (1955-1969) – Itálie 2 695 197 ks, Fiat – Seat 600, 600D (1957-1973) – 797 319 ks s motorem 633 cm3, 18 000 ks s motorem 767 cm3; lic. Zastava 750, Steyr Puch, NSU Jagst, Fiat Argentina (do r. 1981-83) – neznámý počet.

Fiat 600, 600D Multipla (1956-1969) – 129 994 ks.

Fiat 500 Nuova (1957-1960), Fiat 500D (1960-1965), Fiat 500K – Giatrdiniera (1960-1977), Fiat 500F – Berlina (1965-1973), Fiat 500L – Lusso (1968-1972), Fiat 500R – Rinovatta (1972-1977) – Itálie celkem 3 678 000 ks, celkem vyrobeno včetně licenčních 5 231 318 ks.

Fiat 126, 126 Personal, 126 Bambino, Giannini 126/800, 126 Giardiniera, 126 BIS, 126 Cabrio, Moretti 126 Lusso (1972-1980) – 1 352 912 ks, další lic. Steyr Puch, Zastava.

Polski Fiat 126p, 126p 650E, 126p K, 126p FL, 126p BIS, 126p Cabrio, 126p Happy End (1973-2000) – 3 318 674 ks, z toho 1 152 325 ks v Bielsko-Białe a 2 166 349 ks v Tychách.

Celkem bylo vyrobeno 4 673 655 ks Fiatů 126 (bez lic. Zastavy). Jedná se 5. celosvětově nejdéle vyráběný model osobního automobilu.

Fiat Panda I. (1980-2003) – 4 491 349 ks; Fiat Panda II., III. (2003- )

Fiat Uno (1983-1995-2011- ) – Itálie 6 032 911 ks, Polsko (do r. 1999-2002) cca 3 000 000 ks, Brazílie cca 3 000 000 ks, celosvětově celkem cca 12 500 000 ks. Donedávna se Uno vyrábělo v Brazílii (Fiat Mille) a JAR (Uno Way).

Fiat Cinquecento (1993-1998), výroba probíhala pouze v Polsku v závodě Tychy – 1 164 525 ks; Fiat Seicento, Fiat 600 (od r. 2005), Prima, Seconda, Terza serie, progetto 187 (1998-2010) – 1 328 973 ks.

 

Historicky nejúspěšnější modelem automobilky Fiat byl Fiat 124 (ve své době vůz nižší střední třídy):

 

Fiat 124, Fiat 124 Familiare (1966-1974) – Itálie 1 543 000 ks, Fiat 124 Sport Spider (1966-1985) – 198 000 ks; Fiat 124 Coupé (1966-1975) – 299 686 ks; Abarth Fiat 124 Rally (1972-1975) – 1 013 ks;

AvtoVAZ – Žiguli, Lada 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107 (1968-květen 2012) – cca 16 000 000 ks;

Seat 124 (1968-1980) – 640 407 ks; 124 Muras, Turecko (1971-1977); Pirin-Fiat 124, Bulharsko; Premier 118NE, Indie (1985, 1987-2001).

Další výroba, případně montáž probíhala ve státech Jižní Korea, Kostarika, Indonésie, Irsko, Maroko, Pákistán, Portugalsko, Singapur, Jihoafrická republika, Thajsko, Uruguay, Venezuela, Zambie.

Celkem bylo v letech 1966-1212 celosvětově vyrobeno 21 000 000 ks Fiatu 124 a jeho odvozenin.

 

 
 


Poslední fotografie


Fotoalbum


Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 6
Celkem: 850954
Měsíc: 27991
Den: 408