Jdi na obsah Jdi na menu
 


Radíme si

Pár drobných rad pro majitele starších Fiatů

 

Benzín do našich veteránů (pol)

Už jsem si podal žádost o přidělení cedulky „státem chráněná památka“. Tudíž něco pamatuju, do „kozího dechu“ jsem tankoval benzín za 2,40 Kčs, plná nádrž do motorky byla za 13 Kčs a do auta jsem tankoval litr olovnatého speciálu za 4,50 Kčs. Je pravdou, že v benzínu tehdy nebyly žádné bioložky, s výjimkou přidání dodnes známého přípravku Velfobin, což je koncentrát etanolu, který má vyvázat (emulgovat) vodu, která se mohla dostat do palivové soustavy. Jenomže dnes může být v benzínu až 20% bioložek (u podvodné pumpy můžou do podzemní nádrže přidat pár set litrů levnější E85).

Poté, co mi na „biosajrajt“ zkolaboval jeden z veteránů (výměna všech hadic, vyčištění karburátoru, propláchnutí nádrže) do veteránů tankuji pouze benzín bez biosložky, zejména Shell V – Power nebo Verva 100 nebo Super Plus 98. Pokud občas natankuji běžný Natural (Super) 95, snažím se ho tankovat u Benziny a to v době, kdy se každý týden jezdí na nějaký sraz veteránů. Na zimu kvůli možné korozi nádrže natankuji plnou nádrž Vervy 100. U Fiatu 127 při občasném protočení motoru v zimním období motor naskočí bez problémů. V horkém létě stačilo nevyjet 14 dnů a motor nešel natočit. Hodně citlivý je na kvalitu benzínu Fiat 126 (problémy se svíčkami, ucpávání volnoběhu), který vyžaduje benzín Ba 96 (dřívější Super). Podobně hlídám benzín ve starším Fiatu Bravo 1.4 SX a navíc pravidelně přidávám do nádrže „Super Benzin Aditiv“. Bravem většinou jezdím jednou za týden a s běžným Naturalem bývaly problémy – než se motor propláchne, několik prvních minut jízdy hůře táhne.

Do všech veteránů, které ještě nemají tvrzená sedla ventilů, musíte přidávat náhražku tetraetylu olova – přípravek Vif Benadit Ba na bázi sloučenin draslíku (100 ml, cca 25 Kč se přidá na 40 l benzínu). Obchodní název je BENADIT BA FORTE. Např. Benadit (nebo nějaký jiný adekvátní přípravek) byste měli přidat i do nádrže JAWY 500 OHC – původně byla konstruována na benzín s oktanovým číslem 65 (rozpínal se a hořel pomaleji).

Do nádrže kterých aut musíte přidat Benadit:

Všechny Fiaty s benzínovým motorem do roku výroby cca 1983-85: …Fiat 500, 600, 850, Fiat 124 včetně Coupé a Spider, 125, 126, 127 včetně Sport, 128 včetně Sport Coupé (také starší X 1/9 bez katalyzátoru a vstřikování), 130, 131 včetně Sport, Ducato 1.8; FSO a FSM (127p, 126p, 127p, 131p, Polonez) – všechny typy. Fiat Fiorino Mk I, Panda Mk I, Ritmo, Regata a Uno mají tvrzená sedla, pokud mají motory typu FIRE. Alfa Romeo – patrně od roku 1983 mají všechny tvrzená sedla (přesně nevím, mohl by poradit zkušený Alfista). Starší Fiaty mají hliníkové hlavy a vsazená sedla z litiny tř. 422431 – tudíž se musí chránit proti zaklepávání a obrušování přísadou. Už slyším majitele Fiatů 127 1.3 Sport, jak protestují, že mají ventily stelitové, kvalitnější sedla, … – také musí přidávat Benadit. Stejně tak majitelé Fiatů Panda Mk I. Ovšem hodně z nich má na starých papírech z ciziny převezené mladší auto s motorem FIRE a se vstřikováním, pokud je tomu tak (je to FIRE a stříkačka) tak nemusí. Majitelé posledních Fiatů 126p s katalyzátorem EURO 1 také nemusí.

Zastava – všechny typy nemají tvrzená sedla. Lancia – A 112, Beta, Delta, Gamma, Prisma, Thema, Trevi a Y 10 (starší modely) nemají tvrzená sedla. SEAT Fura a Panda nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla mají všechny typy Žiguli, Lada a VAZ od začátku výroby, naproti tomu všechny starší Volhy a UAZy nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla nemají všechny Tatry až do typu 613.4 a motoru č. 10740 a výše.

Tvrzená sedla nemají všechny Škody až do typu 742 (Maxík) a 743 (Rapid) včetně s výjimkou motorů 135 a 136: hlava bočního nálitku a bez vývrtu do 6/1992, znak Škoda natřen bíle – jen s Benaditem; hlava nálitku s vývrtem do 6/1992, znak Škoda natřen modře – tvrzená sedla, bez Benaditu; hlava nálitku bez vývrtu od 6/1992, znak Škoda natřen zeleně – tvrzená sedla, bez Benaditu. Wartburgy a Trabanty se čtyřdobými motory – majitelé nemusejí přidávat Benadit.

Vaši bouřlivou diskusi ukončím konstatováním, že vždy záleží na předchozích majitelích, jak se k autu chovali, a také na Vás – motor naší rodinné Škody 130 (vývozní veze) vydržel bez GO až do úplného konce auta v Nové huti Ostrava. V 187 000 km se preventivně vyměnila litinová hlava (malá prasklina – výrobní chyba na odlitku), motor celkem najel 380 000 km (doběhal ještě v jednom Rapidovi).

 

Náhrada membrány akcelerační pumpičky karburátoru u Fiatů 127 a 128 (pol)

Velmi nepříjemná závada, která postupně postihne všechny starší vozy – ztyřelou membránou uniká benzín směrem na svíčky a zapalovací kabely (u Fiatu 127 s motorem 903 cm3). Lze nahradit stejnou membránou ze Škody typ 746 (120, 125, 130) za cca 84 Kč. Jediná úprava spočívá ve zvýšení válcového nálisku na talířku, kterým je membrána slisována. Použijeme silnější mosaznou podložku odpovídajícího průměru a tloušťky nebo nejlépe odřízneme ze starého stykače mosazný, postříbřený kontakt (bude se nám lépe letovat). Do mělkého talířku s troškou vody položíme membránu, pistolovou pájkou s pomocí kalafuny plošku pocínujeme, malými kleštičkami opatrně přitiskneme nízký váleček, krátce zahřejeme a spojíme sletováním. Vyšší nálisek je nutný na vedení spirální pružinky, jinak by se nám akcelerační pumpička zasekávala.

 

Zatuhlé přední rejdové čepy u Fiatu 500, 600, 850 a 126 (pol)

Pokud není ještě úplně pozdě pomocí ruční técalemitky naplněné tukem A 00 (stabilní proti vodě) dobře promažeme maznice na svislých čepech (musíme sundat pryžové čepičky nebo je dobře očistit). Hýbeme volantem doprava a doleva a tuk nám musí postupně pronikat kolem rejdového čepu. Nemusíme heverovat, stačí, když kola vytočíme na doraz a v pokleku se na maznice dostaneme. Zároveň je vhodné zkontrolovat stav oleje ve šnekové převodce řízení – plní se po hranu plnicího šroubu, který je na boku tělesa převodky. Olej natáhneme do stříkačky (musí být PP 80-90H). Při této kontrole musíme Fiata vepředu zdvihnout (pokud nemáme jámu), abychom se pod něj vleže dostali. Práce to je nepříjemná leč nezbytná.

 

Vypadlá přívodní trubka benzínu na Fiatu 500 a 126 (pol)

Zejména u těchto vozů se vzduchem chlazenými motory vlivem značných rozdílů teplot a silných vibrací motoru časem dojde k uklepání mosazné trubičky, zalisované do tělesa karburátoru ze zinkové slitiny. Závada to je velmi zákeřná a nebezpečná. Doporučujeme pravidelně kontrolovat a při vystřelení této trubičky motor vypneme (ucítíme silný zápach benzínu a motor nebude chtít jet) – všude však bude plno benzínu, který se bude divoce odpařovat. Počkáme, až se benzín odpaří (nebo jej otřeme hadrem), musíme sundat hadici sání, povolit sponu a stáhnout benzínovou hadici z nátrubku, který kladívkem opatrně zarazíme zpátky. Dobré je opatrně lehkými údery přes plochý ocelový trh trubičku zatemovat – to lze spíše až doma v garáži. Nasadíme hadici, dotáhneme sponu a za šroub spony kusem drátu pojistíme k tělesu karburátoru. Další možnost je trubku naklepnout přes speciální lepidlo nebo tenký film tmelu, odolného teplotě a benzínu (to sebou nikdo nevozíme). Pokud chceme o trochu větší jistotu, musíme sehnat jiný karburátor (časem se nám stejně tato závada může znovu objevit).

 

Jak vyrobit odrezovač (pol)

Naše postarší auta mají jednu vzácnou společnou vlastnost – rezivějí. Běžné obchodní odrezovače s kyselinou fosforečnou nejsou právě nejlepší. Na silně zkorodovaný plech je nejlepší odrezovač na bázi taninu. Tanninum (Tanin čl. 97) se vyrábí z nepřežvýkavců, je to směs esterů glukózy s kyselinou gallovou a kyselinou 3-gallovou a má podobu nažloutle bílého nebo nahnědlého amorfního lehkého prášku nebo lesklých šupin. Balen je po 50, 100, 250 a 1 000 g. Na objednávku zakoupíme 100 g balení za cca 340 Kč, 250 g za cca 840 Kč, menší balení jsou k dispozici v některých lékárnách. Větší balení dodává např. RNDr. Jan Kulich, Hradec Králové, Říčany nebo RNDr. Karel Martyčák Učební pomůcky (www.ucebnipomucky.net). Ve druhém případě musíte objednat jako živnostník nebo firma (ne jako fyzická osoba). Balení 250 g při práci většího rozsahu mi vydrží cca 10 let. Tento odrezovač stejně jako čistý Tanin nesmí být dlouhodobě vystaven světlu – nejlépe jej namícháme do nějaké sklenice se širším hrdlem a šroubovacím víčkem (např. od instantní kávy). Nasypeme cca 1,5 polévkové lžíce do 1,5 dcl směsi destilované vody a 80% technického alkoholu (1 : 1) a dobře rozmícháme, necháme nějaký čas ustát. Obroušené místo, zbavené nepřilnavé rzi a prachu natíráme širším štětcem (pokud nám steče na lakovaný plech, otřeme hadrem, ať nemáme fleky). Můžeme aplikovat opakovaně, po zaschnutí. Pasivace rzi je ukončena, když se ošetřené místo zbarví do modročerna až černa. Po dokonalém zaschnutí provedeme běžný vícevrstvý nátěr, tmelení a vrchní lak.

 

Náhrada krátké poloosy u Fiatu 600, 600 D (pol)

Jedná se o tu část, na které je uchyceno kolo a brzdový buben. Poloosa musí mít na svém konci, který je zasunut do silentbloku, novější zakončení v podobě tzv. tisícihranu. V tomto případě lze použít poloosu z Fiatu 126p (novější provedení se vzdáleností upínacích šroubů 70 mm). Je zapotřebí poloosu upnout do soustruhu a na vnější straně ubrat nákružek, na který se středí disk o 2 mm. Silentblok můžete použít z Fiatu 126p, zajištění je korunkovou maticí, kterou na okraji zaklepnete. Nesmíte zapomenout před spojením krátké a dlouhé poloosy použít novou rozpěrnou pružinku a pojistný drátěný kroužek a krycí manžetku. Vnější a vnitřní tisícihran musíte namazat mazivem A 00 nebo G 2.

 

Tato rubrika by měla pomáhat s řešením problémů formou „Jak na to“. Jsou vítány rady majitelů Fiatů, kterým se již uvedený problém vyskytl. Nejsme kouzelníci a nevíme všechno, můžeme si navzájem poradit. Příspěvky zasílejte prosím na

 

autodily.fiat@centrum.cz; jaromir.polasek@volny.cz