Jdi na obsah Jdi na menu
 


Národní akční plán čisté mobility

Pozor – velmi důležitá informace:

 

Tzv. „Národní akční plán čisté mobility“ (NAP CM) schválila vláda České republiky na návrh Sdružení automobilového průmyslu. Daň by nově platili všichni majitelé aut, možná i motocyklů (pro ně není k dispozici tabulka). Na zmíněném dokumentu sice spolupracovala ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu a životního prostředí, současný ministr dopravy Dan Ťok ale tuto novinku paradoxně nepodporuje. Zastánci této nové dodatečné daně argumentují tím, že tuto daň již platí majitelé vozidel v řadě vyspělých zemí. Peníze z nové daně mají jít na podporu tzv. „čisté mobility“, tedy ekologické dopravy a zejména elektromobilů. Silniční daň nemá opodstatnění pro všechna auta, měla by výrazně více dopadnout na starší ročníky vozidel.

Aktuálně Zdeněk Neusar z Ministrstva dopravy ČR uvádí, že se tyto informace nezakládají na pravdě. Podle něj ministerstvo dopravy o ničem takovém (zavedení silniční daně pro starší vozidla) neuvažuje. Na tomto tvrzení nás zaráží, že řada akčních plánů je již rozpracovávána na základě NAP CM z roku 2015, každoročně k tomu probíhají semináře a workshopy a ministerstvo popírá, že by byla zpracována již nějaká studie. Údajně ji má teprve začít řešit Centrum dopravního výzkumu a má být hotova až koncem roku 2019. Řešitelem a navrhujícím subjektem je skutečně Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno. Řeší se úkoly "oblast dopravní infrastruktury" (021) a "oblast dopravy a životního prostředí" (022)  divize udržitelné dopravy a dopravních staveb, ředitel divize Mgr. Roman Mičbinský. Řešitelem projektu "udržitelná doprava" je RNDr. Leoš Pelikán, PhD.

Podle poslední úplně čerstvé informace (13. 4. 2018, 10.20 hod.) se konalo jednání zástupců Ministerstva dopravy ČR se zástupci Svazu dovozců automobilů, stejná kauza prošla i jednáním vlády ČR. Se zavedením silniční daně na starší automobily se aktuálně nepočítá, také perspektivně se toto řešení neuvažuje. Údajně se jednalo o únik dat z řešené studie Centra dopravního výzkumu (možnosti více variantního řešení).