Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fiat 508 Balilla

Fiat 508 Balilla

 

Mgr. Jaromír Polášek

 

Automobilový průmysl má u nás velkou tradici, kopřivnická NW, pozdější Tatra, patří od roku 1898 k nejstarším nepřetržitě fungujícím výrobcům na světě. Pouhé dva roky poté, co na našem území z kopřivnické „Wagenfabrik Schustala u. Co.“ vyjel první osobní automobil, pojmenovaný Präsident, byla dne 11. července 1899 v italském Turíně založena „Fabrica Italiana Automobili Torino – Fiat“. Zakládací listinu podepsal mj. Cavaliere Giovanni Agnelli, pozdější senátor. Stoupenci značky Tatra nechť nám prominou: dvouválcový motor Benz vozu Präsident měl zdvihový objem 2,75 l a dával výkon 3,6 kW při 600 ot.min-1. Motor prvního Fiatu Vettura 31/2 HP byl plochý dvouválec s objemem válců 679 cm3, který při 800 ot.min-1 dával výkon 3,4 kW. Postupně na našem území vznikla řada dalších automobilových výrobců a značek, např. Aero, ASPA, Č.A.S., Gatter, Disk, Enka, FRM, Isis, Jawa, K.A.N., Kohout, Kroboth, Laurin@Klement, Linser, Myron, Omega, Praga, Premier, RAF, Smelakl, Speciál, Start, Stelka, Škoda, Trimobil, Vaja, Velox, Věchet, Walter, Wikov, „Z“. Cizí licence na výrobu automobilů se v podstatě uplatnily pouze u Jawy 700 (DKW) a u Walteru Junior (Fiat 508 Balilla).  

Paradoxně automobilka Fiat nejprve vyvinula neortodoxní a progresivní model Fiat 509, který se vyráběl v letech 1924-1929. Tento model byl od prvopočátku koncipován jako moderní vůz určený pro nejširší kruhy odběratelů. Už při svém uvedení na trh vzbudil obrovské sympatie laické i odborné veřejnosti, dobový tisk psal přímo o historické události. Byl opatřen čtyřválcovým motorem  SOHC s objemem válců 990 cm3 a s výkonem 16,1 kW (22 k, u typu 509 SM 30 k) a se spotřebou paliva pouhých 8,5 l/100 km. Maximální rychlost vozu byla 80 km/h. Dvousedadlová verze 509 S dosahovala maximální rychlosti 96 km/h a sportovní verze 509 SM a 509 MM až 129 km/h. Sériově byl vůz vyráběn v pěti provedeních s třístupňovou převodovkou. Během jednoho roku se Fiat 509 stal nejrozšířenějším vozem v Itálii. Zároveň se jednalo o vůbec první vůz, který byl v Itálii prodáván na splátky. Vůz byl velmi obratný, dobře se řídil, měl velmi nízkou hmotnost – 650-800 kg. Do roku 1929 se vyrobilo 90 000 kusů v provedení sedan, kabriolet, spider a sportovní vůz. Vzácnou dvoudveřovou verzi se čtyřsedadlovou karosérií Torpedo vlastní Zdeněk Vohradský, který vůz získal sice takřka kompletní, ale v podobě nepojízdného vraku. Kompletní renovace trvala 2,5 roku a poprvé jej představil v roce 1991 na soutěži elegance v Roztokách u Prahy.

Další model Fiat 508 Balilla, celokovový vůz, se vyráběl v letech 1932-1937 jako nástupce typu 509 ve třech variantách s několika druhy karosérií, z nichž nejslavnější jsou sportovní série C, CS a C Mile Miglia. Motor, řadový čtyřválec s rozvodem OHV a s objemem válců 995 cm3 měl výkon 14,7-17,6 kW (20-24 k) při 3 400 ot. min-1. Vůz měl průměrnou spotřebu paliva 8 l/100 km a maximální rychlost 85 km/h. Od roku 1933 byl k dostání výkonnější motor s výkonem až 26,5 kW (36 k). Zvýšením otáček motoru na 3 800 min-1 se dosáhlo zvýšení výkonu a maximální rychlosti na 90 km/h. V roce 1934 dostala Balilla novou čtyřrychlostní převodovku. Karosérie se zaoblenými rohy měla na zádi zavazadlovou schránku, na níž byla zvenčí upevněna jedno až dvě náhradní kola. Pohotovostní hmotnost činila 685 kg. Vůz se v Itálii prodával za 10 800 lir. Fiat 508 byl také vyráběn ve Francii společností SAFAF (Société Anonyme Française des automobily Fiat) pod značkou Simca-Fiat 6cv.

Od roku 1924 byl Fiat v kontaktu s polskou vládou, jednání vyústila v založení akciové společnosti Polski Fiat (Samochodowe Warsztaty Centralne), jejíž vazba na mateřský koncern trvala až do roku 1942. Nejprve začala výroba různých verzí Fiatu 508-1 Balilla (Junak a Lazik), následoval typ Arita a konečně od roku 1937 i 500 Topolino. Také v ČSR se Fiat 508 Balilla vyráběl v licenci pod názvem Walter Junior. Celkem bylo vyrobeno 113 000 kusů Fiatu 508 včetně licenčních. Nástupcem tohoto modelu byl Fiat 1100 Balilla (508 C).

V roce 1937 automobilka Fiat představila nový model 508 C Nuova Balilla 1100. Podvozek byl odvozen od sportovního provedení původní Balilly. Karosérie v provedení celokovový sedan je charakteristická kapotou, svažující se dopředu. Čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1 089 cm3 s rozvodem OHV dával výkon 23,5 kW (32 k) při 4 000 ot.min-1. Průměrná spotřeba paliva byla 9 l/100 km a maximální rychlost 110 km/h. Vylepšený vůz měl od roku 1939 oficiální název Fiat 1100 a v původním tvaru se vyráběl až do roku 1950, později došlo k jeho úpravám a zvýšení výkonu motoru.

Na konci 30. let minulého století Fiat 1100B prošel částečným restylingem – karosérie dostala přepracovanou přední část s žaluzií chladiče a nová okna. Provedení 1100B bylo v Itálii velmi populární a získalo přezdívku „1100 musone“ (velký nos). Po druhé světové válce v roce 1949 došlo k drobným úpravám karosérie, zejména v zadní části, a upravený model byl přeznačen na 1100E . Oba modely 508C a 1100B byly také k dispozici s prodlouženým rozvorem a v podobě lehkých nákladních vozů a taxi.

V roce 1953 byl Fiat 1100 kompletně přepracován do podoby kompaktního čtyřdveřového sedanu, s moderní karoserií monocoque, která dostala integrovaná přední světla. Nový model byl nazýván 1100/103 podle čísla projektu, v nabídce byl v tehdy obvyklých dvou verzích „Economica“ a „Normale“. Do nabídky přibyla také sportovní verze 1100TV se třetím světlem uprostřed mřížky chladiče a ve verze kombi, s pátými dveřmi, které se otevíraly do boku.

Mezi lety 1956 a 1960 Fiat 1100 prošel několika drobnými změnami ve vybavení a změnila se také mřížka chladiče. Speciální verze 1100 Granluce (velké světlo) byla představena v roce 1959, konečně postrádala „sebevražedné“ dveře s otevíráním dopředu. Do nabídky přibyl nový výkonnější motor o zdvihovém objemu 1221 cm3.

V roce 1962 Fiat představil třetí generaci 1100D s přepracovaným designem karosérie. Pohodlný čtyřdveřový sedan představoval italský standard rodinného automobilu v časných šedesátých letech, dražší verze „Deluxe“ nabízela vyšší výkon motoru (36,7 kW/50 k), boční ochranné lišty, přední samostatná sedadla a koberce na podlaze. Výroba probíhala bez podstatných změn až do roku 1966, kdy došlo v souvislosti se zavedením průlomového modelu 124 k dalším změnám v designu. Fiat 1100D byl v roce 1964 představen v Indii, jeho licenční výroba začala v roce 1967, s drobnými úpravami pokračovala v letech 1973-2000 pod označením Premier Padmini prostřednictvím společnosti Walchand Hirachand Group. Indická verze má sedadlo řidiče a volant na pravé straně, řadí se pákou vlevo pod volantem, motor má snížený zdvihový objem na 1089 cm3 a maximální výkon dosahuje 30 kW (40 k). Část produkce obdržela licenční diesel fy. Fratelli Negri Machine Sud S.r.l., Italy. Hmotnost vozu činí 895 kg a dosahuje maximální rychlosti 110 km/h.

Úplně poslední model nesmrtelného Fiatu 1100 byl představen v roce 1966, dostal označení 1100R (Rinnovata). Měl delší, rovnější a štíhlejší linie karosérie a lehce se podobal novince Fiatu 124. Pozůstatky ploutví nad zadními světly byly zcela potlačeny, jednoduché zadní světlo z Fiatu 850 nahradilo vertikální, jaké bylo dříve na Fiatu 1100D. V nabídce zůstal jediný motor se zdvihovým objemem 1089 cm3, nyní s výkonem 35,3 kW (48 k). Veřejnost přivítala návrat řadicí páky na podlahu mezi přední sedadla. Protože se jednalo o výběhový typ Fiatu, zůstala převodovka částečně nesynchronizovaná. Palivová nádrž se přemístila do zadního kufru k pravému blatníku. Konec produkce Fiatu 1100R nastal v souvislosti s představením nového městského vozu Fiat 128. Celková produkce modelu Nuova Balilla 1100 v Itálii dosáhla přibližně 2 000 000 kusů. Licenční výroba probíhala v Německu (Neckar), Maroku (Cassablanca), Argentině (Ferreyra) a v Indii (Kurla, Mumbai).

U nás je skoro neznámé provedení Fiat 1000T, které se vyrábělo od roku 1957 jako van, pickup a mikrobus. Vůz byl vybaven řadovým čtyřválcem objemu 1089 cm3 (typ 103 D.007) s výkonem 28 kW (37 k) při 4800 ot. min-1 a maximální rychlostí 90 km/ h. V roce 1959 byl představen modernizovaný Fiat 1100 T2, který dostal větší motor o objemu 1222 cm3 s výkonem 33 kW (45 k).

V 60. a 70. letech minulého století turínská automobilka Fiat každoročně posílala montážní vůz Fiat 1100 T2 s náhradními díly na setkání ostravského Fiat klubu. S dodávkovým Fiatem pravidelně přijížděli Ing. Virginio Prono a servisní technik Sergio Canale, kteří neúnavně radili a pomáhali členům klubu při opravách a seřízení vozů. Navíc přiváželi nedostatkové náhradní díly, které se zpravidla v Mototechně nevyskytovaly. Automobilka také dvakrát ročně posílala různé firemní propagační materiály, které následně posloužily jako odměna funkcionářům klubu nebo se staly součástí tomboly při soutěžích. Jak vzpomínají pamětníci, Ing. Prono se tehdy vyjádřil, že se v Československu ročně prodá tolik Fiatů, kolik automobilka vyrobí za jedno dopoledne.

. V České republice jsou přihlášeny k provozu 2 ks Fiatu 508 a 1 ks Fiat 1100 Balilla. Další vozy typu Fiat 503, 508, 509, 514, 518, 520, Balilla 1100, Topolino jejich majitelé převedli na veteránské značky. Nedávno nabízela italská společnost FASSINA, SPA. k prodeji do České republiky jeden vůz Fiat 508 Balilla z roku 1933 za 434 265 Kč. Vozidlo bylo dokonce možno zakoupit na splátky. Nakonec se v ČR nenašel žádný zájemce a tak byla nabídka stažena. Znovu bylo stejné auto nabízeno 19. 5. 2016 za 395 000 Kč. Od 10. 8. 2016 je na „bazoši.cz“ nabízen stejný model z roku 1934 za 7 000 Euro nebo 190 000 Kč. Inzerát zavání možnými komplikacemi – prodávající je cizinec, udává Ostravu, ve skutečnosti auto, původem z Francie, stojí někde u Krakowa.

 

                     0001-fiat-509-1925.jpg

                     0002-fiat-509.jpg

0003-fiat-509.jpg

0004-fiat-509.jpg

0005-fiat-balilla.jpg

0006-fiat-balilla.jpg

0007-fiat-balilla.jpg

0009-fiat-508-cs-balilla-sport-1935.jpg

0010-fiat-508-c-1100.jpg

0011-fiat-1100-s-1948.jpg

0012-fiat-1100-103-1954.jpg

0013-fiat-neckar-1100-103.jpg

0014-fiat-1100-r-103-berlina--1966-1969.jpg

0015-fiat-1100-d-familiare.jpg

0016-fiat-1100-export.jpg

0017-fiat-1100-103-tv-spider--1955.jpg

0018-fiat-1100-103-tv-pininfarina.jpg

0019-fiat-1100-t-furgone--1957-58.jpg

0020-fiat-1100-furgone.jpg

0021-judr.-radovan-bartos--ing.-virginio-prono.jpg

0022-fiat-1100-millecento-1958.jpg