Jdi na obsah Jdi na menu
 


90 let od světového rekordu Fiatu

Před devadesáti lety Fiat vytvořil světový rychlostní rekord

Závodní Fiat SB4 Eldridge „Mephistopheles“

 (pol)

 Fiat SB4 Eldridge, lépe známý jako „Mephistipheles“ (Mefistofeles), byl vytvořen jako závodní auto, jehož účelem bylo získat světový rychlostní rekord v roce 1924. Tvůrcem tohoto pekelného vozu byl Angličan Ernest Eldridge. Vůz vznikl v jediném exempláři a je vystaven v Centro Storico Fiat v Turíně. V roce 1922 závodník John Duff závodil v soutěži na okruhu Brooklands v Surrey s Fiatem SB4, který byl vyroben v roce 1908. Jednalo se o staré závodní auto, které již dávno bylo za zenitem. V průběhu soutěže motor explodoval a vrak vozu koupil Ernest Eldridge s úmyslem vytvořit z něj auto pro rychlostní rekord. Uplatnil při tom vlastní imaginativní pohledy v souladu se svou filozofií, že v průkopnické době, alespoň v oblasti hospodářské soutěže, by mohl vzniknout vůz, který přežije několik dalších desetiletí.

Eldridge se rozhodl pro instalaci leteckého motoru ze stíhačky do SB4. Motor získal od společnosti, která jej nainstalovala do vozu Isotta Fraschini. Společnosti došly peníze, při pokusu o rekord byli nuceni zastavit na hranici 163 km/h. Pro nový pokus Eldridge zvolil letecký motor A.12 Fiat, šestiválec-line se zdvihovým objemem 21.706 cm3, vůz byl vybaven různými vylepšeními palivového systému za účelem dosažení plánovaného výkonu 320 HP. Vzhledem k tomu, že tento motor byl příliš dlouhý, bylo nutno rozšířit rám typu SB4 – byly použity díly převzaté z trosek autobusu, který havaroval v Londýně.

V červenci 1924 byl zlomen dosavadní rychlostní rekord – další podobné obludné vozidlo představil v Arpajon tým René Thomase s vozem V12 Delage. Výkon byl u Fiatu doladěn na 350 HP. Fiat SB4 při pokusu o rychlostní rekord řídil Ernest Eldridge, francouzská veřejnost díky strašlivému rachotu, který vydával letecký motor, závodní vozidlo okamžitě přejmenovala na Mephistopheles. Přes nebezpečné vlnění, způsobené nedostatečně tuhým podvozkem, odpružením a s úzkými pneumatikami, Eldridge přivedl do cíle „Mefistofeles“ při změřené rychlosti 143,26 mph (230,55 km/h).

Dne 12. 7. 1924 na voze „Mefistofeles“ přímo na Route d'Orléans se znovu podařilo zvýšit světový rychlostní rekord na 146,01 mph (234,97 km/h). To byl poslední světový rychlostní rekord, který se uskutečnil na běžné silnici.

Fiat SB4 měl svého stejně úspěšného předchůdce – závodní Fiat S74. V roce 1903 úspěšně na voze této značky závodil Vinzenzo Lancia při závodech Paříž – Madrid, v USA na závodech Vanderbilt Cupu, v roce 1904 na poháru Gordona Benetta. V roce 1912 vedl na Grand Prix Francie, následně byl diskvalifikován pro nepovolené tankování paliva. Maximální výkon motoru Fiatu S74 činil 75 HP.

 

001.jpg

002.jpg 

003.jpg

004.jpg

005.jpg