Jdi na obsah Jdi na menu
 


45 let od zahájení výroby Fiatu 128

0130.jpg0131.jpg0132.jpg0118.jpg0119.jpg0120.jpg0121.jpg0127.jpg

 Před čtyřiceti pěti roky (1969)     začala výroba revolučního                       

0117.jpg

Fiatu 128

 (pol)

Fiat 127 nebyl prvním Fiatem, který používal motor vpředu a přední náhon. Legendární konstruktér Dante Giacosa si koncept vozu s předním pohonem nejprve vyzkoušel na projektu Autobianchi Primula. V roce 1969 představila automobilka Fiat nástupce typu 1100 – Fiat 128. „Sto osmadvacítka“ získala titul Automobil roku a stala se bestsellerem. Tehdy revoluční uspořádání s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol přineslo vynikající využití obestavěného prostoru a výborné jízdní vlastnosti. Na dnešní poměry se přitom jednalo rozměrově o malý rodinný vůz, byť přeci jenom o něco větší, než Fiat 127 – délka 3 850 mm, šířka 1 590 mm, výška 1 340 mm, rozvor náprav 2 445 mm.

Pamětníkům můžeme připomenout, že se jednalo o automobil rozměrově menší, než byla Škoda 100 (délka 4 155 mm, šířka 1 620 mm, výška 1 380 mm), přesto oproti Škodovce vynikal místem pro posádku a velikostí zavazadelníku. K základnímu provedení se zážehovým vodou chlazeným čtyřválcem OHC objemu 1116 cm3 později přibyl silnější agregát 1290 cm3. Automobil se slabším motorem o výkonu 40,5 kW (55 k) dosahoval maximální rychlosti 135 km/h, kdežto se silnějším o výkonu 55 kW (75 k) umožňoval nejvyšší rychlost kolem 160 km/h. Autorem konstrukce Fiatu 128 byl Dante Giacosa se svými spolupracovníky.

Upravený podvozek a motor Fiatu 128 byly použity také ve sportovním Fiatu X 1/9. Fiat 128 se vyráběl jako čtyřdveřový a dvoudveřový sedan, jako třídveřové kombi nazvané Familiare, v některých zemích zvané Break. Pětidveřové kombi se vyrábělo a prodávalo v Argentině. Dvoudveřová verze se stala základem pro sportovní provedení Rally.

Fiat 128 byl prvním Fiatem, který byl vybaven zcela novým motorem s rozvodem SOHC, uloženým napříč a pohánějícím přední nápravu. Jednalo se o velmi moderní motor s hlavou z hliníkové slitiny, s přímým vačkovým hřídelem poháněným ozubeným řemenem. Tento typ motoru, koncepce předního pohonu a design byly na konci 60. let minulého století přímo novátorské.

Sportovní varianta Fiat 128 SC byla představena v roce 1971. Tento atraktivní automobil byl dodáván s oběma motory v několika úrovních výbavy, které se lišily tvarem předních světlometů, masky chladiče, chromovanými prvky karoserie, designem kol a potahovými látkami v interiéru. Později byla dvoudveřová karoserie nahrazena třídveřovou nesoucí označení 3P (tre porte). Po stránce technické vycházelo kupé z cestovní verze, nová karoserie však měla zkrácený rozvor. Tento model byl oblíben i jako sportovní automobil, neboť patřil k v první polovině 70. let minulého století k nejdynamičtějším vozům na našich silnicích.

Do roku 1978, kdy byla ukončena výroba Fiatů 128 v Itálii, bylo vyrobeno 3 106 897 kusů. Výroba lehce upraveného Fiatu 128 pod značkou Zastava 101 definitivně skončila na podzim roku 2009 (Zastava Skala 128) – Zastava se vyráběla v Jugoslávii a později v Srbsku 37 let. Z koncepce Fiatu 128 vycházelo také Autobianchi A111.

0128.jpg

Lahůdkou pro sběratele může být u nás nedostupné Moretti Fiat 128 Roadster, které mělo premiéru na autosalónu v Turíně v roce 1969. Jednalo se o vůbec první verzi otevřeného vozu na bázi Fiatu 128 s odnímatelnou targa střechou s použitím motoru o zdvihovém objemu 1116 cm3. Továrna v Monginevro následně vyrobila velmi omezený počet roadsterů a vzniklo také několik exemplářů verze kupé s pevnou střechou. Většina Moretti 128 byla exportována mimo Itálii.

0122.jpg

Licenční Fiat 128 se vyráběl v řadě dalších zemí celého světa: Buenos Aires, Argentina; Casablanca, Marocco; Bogota, Columbia; Homagama, Sri Lanka By Upali Motor Company; Helwan, Egypt. V České republice je přihlášeno k provozu 1 353 ks Fiatů 128.

Modifikace: 128, 128 Rally, 128 Familiare (Break), Fiat 128 Sport Coupé, 128 S 1100, 128 SL 1100, 128 S 1300, 128 SL 1300, 128 3P 1100, 128 3P 1300

0123.jpg